TIPS OG TRICKS

Af: Charlotte Wegeberg | 4. Marts 2019

3 gode råd til fastholdelse af kunder

1. Skab en forventning og imødekom den

Det er essentielt med en ærlig kommunikation med dine kunder. At fedte for et lead, for at få en kontrakt i hus eller at lave forplumrede aftaler med udsigterne til et projekt, er mere end blot opskrifter på at skabe skuffelser. Hvilket er det sidste, du ønsker dig, eftersom kunder husker de negative oplevelser i meget længere tid, end de positive.

Hvad betyder det i praksis?
Lad være med at love noget, du ikke kan holde. Endnu bedre: “lov mindre og levér mere”.
Sæt baren lidt lavere for dig selv, end hvad du rent faktisk kan levere og overrask så dine kunder glædeligt bagefter.

> Skriv på din hjemmeside at din standard svartid på e-mails er inden for to dage, selvom du ved, at det er mere sandsynligt, at det bliver samme dag. 

2. Skab langvarige relationer baseret på tillid

En kunde der virkelig har tillid til dig, har tendens til at blive i længere tid. Så gør det til en topprioritet at skabe relationer til dine kunder, der rækker længere end til minimumskravet i deres kontrakt.

Selvfølgelig skal du starte med en grundig forståelse af din kundes behov. Det burde være logisk – men stop ikke ved det. Få et solidt niveau af ekspertise om deres virke, herunder de udfordringer og muligheder der ligger forude. Din kunde vil fremad – og det skal du også.

Hvad betyder det i praktis?
Se efter muligheder for hvordan din kunde kan vinde terræn i forhold til konkurrenterne og vis dem, hvilken rolle din virksomhed kan spille i processen. Det indebærer ikke nødvendigvis en lang personlig snak, med hver kunde hver uge. Leg lidt med nogle mere målbare idéer.

> Målrettede e-mailkampagner baseret på kundens behov og interesse, er med til at fastholde kunden i købsprocessen samt genkøb. 

> Eller lav en blog med sektorbaserede nyheder og tips.

3. Automatisér der hvor du kan

Ingen computer er i stand til at udføre alle de samme opgaver, som et menneske kan. Men det den kan gøre, det gør den med lynets hast – og fuldstændig automatisk. Tilfældigvis, sætter alle kunder pris på hurtig og korrekt hjælp.

På den anden side er der få kunder, der er tilfredse når:

– Deres henvendelser ikke bliver besvaret

 – De overhovedet ikke ved, om der er nogen, der behandler deres spørgsmål

 – De bliver nødt til at forklare det samme problem, til tre forskellige personer

– Deres fakturaer er fyldt med fejl

Det er alt sammen scenarier, der kan undgås ved at strømline og automatisere dine forretningsprocedurer.

Det begrænser sig forresten ikke kun til kundeservice – hele turen fra lead til kunde, kan strømlines til perfektion. Det sparer din virksomhed kostbar tid, der i stedet kan geninvesteres i kunden.